Port Gdynia po raz kolejny wydłużył termin składania ofert dotyczących budowy Portu Zewnętrznego w partnerstwie publiczno-prywatnym. Oferty mają być złożone w połowie przyszłego roku.
Jak poinformował Zarząd Portu, termin został przedłużony na wniosek jednego z oferentów. Nowa data to 30 czerwca 2026 roku.
– Decyzja ta została podjęta w związku z wprowadzonymi do dokumentacji postępowania zmianami, które wymagają od uczestników dodatkowego czasu na dostosowanie przygotowywanych propozycji – poinformował zamawiający. – Zmiany zostały wprowadzone jako aktualizacja zainicjowana kilkudziesięcioma formalnymi pytaniami kierowanymi do ZMPG przez potencjalnych wykonawców.
Jak wyjaśniono w komunikacie, w trakcie postępowania, jeden z uczestników poinformował port o prowadzonych rozmowach z globalnym operatorem portowym o znacznym potencjale inwestycyjnym. Pojawienie się podmiotu o takim profilu to, zdaniem inwestora, sygnał o atrakcyjności projektu Portu Zewnętrznego w skali międzynarodowej. Zarząd Portu spodziewa się, że to zainteresowanie może się przełożyć na wyższą jakość i atrakcyjność złożonej oferty, choć na dziś nie można przesądzić, które podmioty ostatecznie złożą swoje oferty, a tym bardziej, które z nich zostaną wybrane.
Przypomnijmy, do złożenia ofert jeszcze latem 2023 roku zostały zaproszone cztery podmioty: konsorcjum Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) wraz z Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, konsorcjum Hutchison Ports Poland S.à r.l. i Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc., a także Mota-Engil Central Europe PPP Road.
– Port Gdynia jako spółka Skarbu Państwa, zarządzająca strategiczną infrastrukturą, zobowiązany jest zapewnić wszystkim uczestnikom postępowania równe, transparentne i stabilne zasady. Zapewnienie dodatkowego czasu po zmianach w specyfikacji daje wszystkim podmiotom możliwość starannego przygotowania ofert gwarantujących stabilność i prawidłową realizację przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – oświadcza port.
Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia ma być głębokowodnym terminalem kontenerowym o zdolności przeładunkowej ok. 2,5 mln TEU rocznie. Zajmie ponad 150 hektarów sztucznie wytworzonego terenu na morzu. Inwestycja ma być zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a jej wartość przekracza 5 mld zł.
Procedura PPP dla Portu Zewnętrznego w Gdyni ruszyła jeszcze w 2020 roku. Pierwszy termin do złożenia ofert przez zaproszone podmioty był wyznaczony na jesień 2023 roku. Termin ten był jednak kilkukrotnie wydłużany. Inwestor nie wyklucza, że w razie potrzeby, będzie ponownie zmieniał harmonogram, zwłaszcza biorąc pod uwagę zakres wprowadzonych niedawno zmian i „dynamikę działań potencjalnych oferentów”. Celem jest to, by każda zmiana w dokumentacji mogła być rzetelnie uwzględniona przez wszystkich uczestników postępowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.